آشنایی با استوپاژ یا مالیات وارد بر اجاره در ترکیه

دسته بندی:
نویسنده:

در بودجه سالانه هر کشور علاوه بر درآمدهایی که از راه‌های متفاوت برای دولت کسب می‌شود مهمترین عایدی آن‌ها دریافت مالیات از افراد و شرکت‌هاست. در کشور ترکیه نیز مالیات یکی از ارکان درآمد برای دولت است و این نرخ نسبت به ایران بالاتر است و هر شخص حقیقی و حقوقی موظف است که هر سه ماه برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام نماید. دریافت و محاسبه مالیات بصورت مستقیم تحت نظر ریاست جمهوری بررسی می‌شود و این امر نشان دهنده مقدار اهمیت و پیچیدگی این موضوع در کشور ترکیه است. مالیات در این کشور به چند دسته طبقه بندی می‌شود:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر هزینه
  • مالیات بر دارایی

موردی که در اینجا به توضیح آن پرداخته می‌شود بحث استوپاژ یا مالیات بر اجاره در ترکیه است که یکی از مواردی است که در دسته مالیات بر درآمد قرار می‌گیرد.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره در ترکیه

مالیاتی که بر درآمد تعلق می‌گیرد

در کشور ترکیه از هر طریقی که برای اشخاص درآمدی بدست آید مکلف است برای آن مالیات پرداخت کند، دسته بندی مالیات بر درآمد شامل: مالیاتی که افراد مکلف به پرداخت آن برای درآمد مستقیمشان هستند، مالیات بر درآمدهای نهادیشان، مالیات بر استوپاژ یا مالیات بر اجاره در ترکیه، مالیات بر درآمدهایی که از کشاورزی کسب می‌شود، مالیات بر سود سهام‌هایی که هر شخص دارد، مالیات بر صاحبان اوراق بهادار، مالیات برای افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند و از سودی عایدشان می‌شود، مالیات بر املاک و مستغلات شخص.

مالیات در ترکیه

مالیاتی که بر هزینه تعلق می‌گیرد

این نوع مالیات در کشور ترکیه که غالبا به مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود و بر فروش و تامین کالاها، واردات کالاها و انجام خدمات لحاظ می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده نرخی حدود 18 درصد دارد، همچنین این نرخ مالیات برای درآمد‌های ناشی از اجاره‌ها یک درصد و اجاره خودروها 23 درصد می‌باشد.

مالیاتی که برای دارایی‌ها باید پرداخت شود

مالیات بر ملک و ساختمان، مالیاتی که بر وسایل نقلیه متعلق است، مالیات بر ارثیه و هدیه.

مشاوره سرمایه گذاری در ترکیه از طریق کارشناسان آریو گروپ

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

اگر شخصی که مقیم کشور ترکیه باشد و قصد تاسیس و ثبت شرکتی را داشته باشد باید به طور کامل مقررات و قوانین مالیاتی ترکیه را بداند زیرا در غیر اینصورت مشکلاتی دامن گیرش می‌شود. مالیاتی که صاحبان مشاغل باید طبق درآمد خود پرداخت نمایند بصورت سالانه و طبق فاکتورهای صادر شده رسمی ‌محاسبه می‌شود.

استوپاژ به مالیاتی می‌گویند که اگر فرد مقیم ترکیه مغازه و یا دفتری برای کسب و کار خود اجاره کند و از آنجا درآمدی کسب کند باید مبلغی را به دولت بابت استوپاژ یا مالیات بر اجاره پرداخت نماید. در بسیاری از کشورها این مالیات بر عهده صاحب ملک است ولی اعتقاد دولت ترکیه به این است که صاحبان در فعالیت‌های اقتصادی مربوط به ملک نقشی ندارند و دادن مالیات به آن‌ها مربوط نمی‌شود و بر عهده کسی است که از آنجا کسب درآمد می‌کند.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره یا استوپاژ

اظهارنامه‌های مالیاتی در ترکیه هر سه ماه یکبار تکمیل می‌شود و استوپاژ به این شکل است که شخص مستاجر و صاحب درآمد باید مبلغی معادل یک سوم اجاره را ماهانه به دولت به عنوان مالیات بر اجاره بپردازد یعنی در زمان تکمیل اظهارنامه باید مبلغ یک ماه اجاره را به دولت بدهد. البته برای نحوه پرداخت نیز قوانینی وجود دارد که به این صورت است: اگر تعداد کارکنان شرکت و یا مغازه زیر ده نفر باشد فرد اجاره‌کننده باید در پایان سه ماه مبلغ یک اجاره را به عنوان استوپاژ یا مالیات بر اجاره بپردازد، ولی اگر تعداد کارکنان شرکت بالای ده نفر باشد این مبلغ باید هر ماه پرداخت شود.

پرداخت استوپاژ به موارد دیگری نیز مانند مشاوران مالی و وکلای شرکت نیز تعلق می‌گیرد که برای مشاورین مالی حدود بیست درصد و برای باقی پرسنل شرکت حدود پانزده درصد از مقدار حقوقی که دریافت می‌کنند می‌باشد.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره

پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره در بعضی موارد واقعا برای افراد سخت می‌باشد. زیرا که اگر دفتر یا مغازه شخص دارای اجاره بهای بالایی باشد علاوه بر پرداخت هزینه‌هایی مانند حقوق کارکنان، مخارج خود شرکت و اجاره بها و … این مبلغ مالیات نیز بسیار سنگین می‌باشد و اگر شخص درآمد لازم را کسب نکند تحت فشار قرار می‌گیرد. اگر شخص قصد دور زدن دولت را داشته باشد و بخواهد از پرداخت مالیات فرار کند، به فرار مالیاتی محکوم می‌شود و این کارش پیگرد قانونی دارد.

تنها راهی که برای پرداخت نکردن استوپاژ یا مالیات بر اجاره می‌ماند دو روش است:

  • افراد دفتر و یا مغازه محل فعالیت خود را خریداری کنند.
  • به جای اجاره دفتر، کسب و کار خود را بصورت مجازی راه اندازی کنند.

دفاتری وجود دارند که خودشان بصورت حقیقی موجود هستند ولی دفترشان را روزانه بصورت ساعتی و با در اختیار گذاشتن کد پستیشان، تلفن و آدرسی برای دریافت نامه‌ها در اختیار صاحب شغل قرار می‌دهند و مستاجر مجازی می‌تواند تعداد محدودی قرار ملاقات در این دفتر برگزار کند، در این صورت استوپاژ یا مالیات بر اجاره بر عهده صاحب دفتر می‌باشد نه کسی که صاحب بیزینس است.

جهت اطلاع از شرایط اخذ تابعیت ترکیه و مزایای زندگی در ترکیه با کارشناسان ما در آریو گروپ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس ما:

تهران، شهرک غرب، روبروی میلاد نور، مجتمع تجاری شهرک غرب

شماره تماس ما:

۰۰۹۸۹۳۷۲۹۰۸۸۹۹

ایمیل ما:

info@ariogroupiran.com